Koniec pierwszego okresu – czas podsumowań
Zakończył się pierwszy okres roku szkolnego 2020/2021, pora na krótkie podsumowanie.
Z powodu pandemii Covid-19 od 26 października 2020 r. edukacja prowadzona była w sposób zdalny. W klasach 4-8 ten sposób kształcenia jest kontynuowany, klasy I-III uczą się stacjonarnie od 18 stycznia br. Sama organizacja nauki zdalnej nie przysporzyła nam zbyt wielu trudności, ponieważ była ona realizowana w poprzednim roku szkolnym przez ok. 3 miesiące. Jednak ocena efektów kształcenia i różnorodne problemy, z którymi bezpośrednio stykali się nauczyciele, które zgłaszane były przez rodziców lub uczniów, pokazują, jak trudny i wymagający jest ten sposób nauczania i uczenia się.
Na zebraniu klasyfikacyjnym w dn. 2 lutego br. nauczyciele i wychowawcy poszczególnych klas podsumowali wyniki uczniów za pierwszy okres. Ponieważ z powodu pandemii i konieczności zachowania zasad przeciwepidemicznych nie było możliwe zorganizowanie tradycyjnego spotkania z rodzicami, chcielibyśmy przekazać niektóre wnioski i spostrzeżenia.
Wyniki klasyfikacji, jak i codzienne obserwacje nauczycieli pokazują, że niektórzy uczniowie doskonale poradzili sobie w tych niecodziennych warunkach. Systematycznie uczestniczyli w lekcjach, osiągali wysokie wyniki i z pewnością nie zaprzepaścili tego czasu – zarówno im, jak i ich rodzicom chcemy przy okazji tego podsumowania serdecznie pogratulować. W gronie tych uczniów są:
klasy I-III:
Antoni Wiśniewski (kl. I)
Nikola Pupel (kl. I)
Sandra Bordzio (kl. II)
Wiktor Grzybowski (kl. II)
Hubert Myszkowski (kl. III)
Aleksandra Kowalewska (kl. III)
klasy IV-VIII:
Justyna Sojkowska (kl. IV) – śr. 5,64 – najwyższa średnia w szkole
Grzegorz Wróblewski (kl. VII) – śr. 5,21
Lena Atkielska (kl. IV) – śr. 5,18
Julia Arciszewska (kl. VIA) – śr. 5,17
Tomasz Wróblewski (kl. VIII) – śr. 5,14
Ewa Sienkiewicz (kl. IV) – śr. 5,09
Mateusz Malski (kl. VIB) – śr. 5,08
Patrycja Rant (kl. VIB) – śr. 5,00
Klaudia Dębowska (kl. VIII) – śr. 5,00
Olga Naumowicz (kl. IV) – śr. 4,82
Magda Rojek (kl. VII) – śr. 4,79
Najwyższą średnią w szkole uzyskała klasa IV SP – 4,35 – gratulujemy!
Niestety, oprócz tych, którzy osiągnęli sukces i doskonale radzą sobie w nauce, jest w szkole grupa uczniów z bardzo niskimi wynikami. Świadczy o tym wyższa niż zwykle liczba ocen niedostatecznych na koniec okresu. Głównym powodem tych kłopotów jest brak systematyczności, niechęć do pracy i częsta absencja na lekcjach. Problem ten dotyczy uczniów w różnym wieku – od najmłodszych do najstarszych. W klasach I-III najniższa frekwencja wynosi niespełna 43%, a to oznacza, że dziecko nie było na ponad połowie lekcji. W klasach IV-VIII najwięcej lekcji opuścił uczeń, którego frekwencja wynosi ok. 60%, co oznacza, że bywał nieco częściej niż na co drugiej lekcji. Często nie są to nieobecności całodzienne lub uzasadnione chorobą czy inną ważną sprawą rodzinną. Uczniowie ci uczestniczą w zajęciach wybiórczo, są obecni na niektórych lekcjach. Tak wysoka absencja musi skutkować poważnymi zaległościami, a w efekcie szkolnymi niepowodzeniami.
W przypadku zauważenia tego typu problemów wychowawcy kontaktowali się z uczniem i rodzicami. Jesteśmy przekonani, że właśnie współpraca z rodzicami jest podstawą do tego, by zmniejszyć skalę problemu. Prosimy zatem rodziców, by wykorzystując e-dziennik, systematycznie kontrolowali udział dzieci w lekcjach. Przypominamy, że każda obecność i nieobecność jest odnotowywana na lekcji lub krótko po niej.
8 lutego rozpoczynamy drugi okres. W tym roku wyjątkowo, ponieważ kolejne okresy następują bezpośrednio po sobie, bez dwutygodniowej przerwy. Zmianę organizacji roku szkolnego wymusiła pandemia i tradycyjne ferie zimowe w całej Polsce odbyły się od razu po przerwie świątecznej. Mamy nadzieję, że zarówno podczas zdalnej edukacji, jak i po powrocie do nauki stacjonarnej wykorzystacie swój potencjał i każdy zrobi tyle, na ile go stać, ile jest w stanie z siebie dać, by na koniec roku szkolnego móc powiedzieć – nie zmarnowałem, nie zmarnowałam tego czasu.
Żeby zakończyć optymistycznym akcentem, dodamy, że najlepsi uczniowie, którzy spełnią wymagania opisane w projekcie „Od najmłodszych lat zdobywamy świat” (którego realizację rozpoczynamy), otrzymają stypendia za najwyższe wyniki w nauce. Będzie to na pewno dodatkowa motywacja do jeszcze bardziej wytężonej pracy!
Wszystkim życzymy sukcesów i zdrowia!
Dyrekcja Szkoły Podstawowej w Przerośli