STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
 W SZKOLE PODSTAWOWEJ
W PRZEROŚLI

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

Podstawa prawna  …………. .………………………………………………………………………….   3

Rozdział I.

Podstawowe terminy  ………. …………………………………………………………………………..  3

Rozdział II.

Zasady zapewniające bezpieczne relacje personel szkoły – dziecko  …………………………………  4

Rozdział III.

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi  ……………………………………………………..  7

Rozdział IV.

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury
ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie 
…………………………..  7

Rozdział V.

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia   ……………………………………..  8

Rozdział VI.

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia/posiadania informacji o krzywdzeniu  ……………………………………………………………………………….  8

Rozdział VII.

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia  ………………………..  9

Rozdział VIII.

Procedury określające działanie „NIEBIESKIEJ KARTY”  …………………………………………. 10

Rozdział IX.

Zasady i sposób udostępniania standardów rodzicom/opiekunom prawnym oraz małoletnim  ……. 10

Rozdział X.

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów oraz zakres i kompetencje osób odpowiedzialnych
za przygotowanie pracowników szkoły do stosowania standardów 
…………………………………  10

Rozdział XI.

Informacje końcowe  ……………………………………………………………………………………..  11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawa prawna:

1.     Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);

2.     Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych
z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.).

3.      Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.),

4.      Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) ;

5.      Ustawa z 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) ;

6.      Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 ze zm.).

7.     Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. ( Dz. U. z 1997 r. nr 78 poz. 483 ze zm.).

 

PREAMBUŁA

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest  działanie
dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy
w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych szkoły oraz swoich kompetencji.

 

Rozdział I

Podstawowe terminy

§ 1.

1.     Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa o:

1)     dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej w Przerośli;

2)     szkole, jednostce – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Przerośli;

3)     pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Szkole Podstawowej w Przerośli;

4)     partnerze współpracującym ze szkołą – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Szkoły na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, osoby odbywające praktyki i inne osoby);

5)     małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia
do ukończenia 18 roku życia;

6)     opiekunie małoletniego – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego;

7)     przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego;

8)     zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego.

9)     krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika szkoły lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;

10) danych osobowych ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia;

11) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora szkoły pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;

12) osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora Szkoły pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie.

 

Rozdział II

Zasady zapewniające bezpieczne relacje personel szkoły – dziecko

§ 2.

1.     Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor szkoły.

2.      Dyrektor Szkoły zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika/partnera współpracującego ze szkołą oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w szkole. Wzór oświadczenia stanowi  załącznik nr 1.

3.      Pracownicy nowo zatrudnieni w szkole są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 2

4.      Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:

1)     Dyrektor szkoły, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby
do działalności związanej z edukacją, wychowaniem, opieką przedmedyczną (pielęgniarka szkolna), zobowiązany jest do uzyskania informacji dotyczącej tej osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw
na Tle Seksualnym. Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika,
a w przypadku innych osób w  dokumentacji dotyczącej ich działalności.

2)     Osoba zatrudniana na stanowisko nauczyciela dostarcza informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego;

3)      W przypadku osób kandydujących na stanowisko inne niż nauczyciel osoba ta składa oświadczenie
o niekaralności stanowiące
załącznik nr 2.

§ 3.

1.     Zasady bezpiecznych relacji personelu szkoły z dziećmi:

1)     Pracownik szkoły zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami. Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel szkoły jest działanie dla dobra ucznia i w jego interesie. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia
w jakiejkolwiek formie;

2)     Zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników oraz partnerów współpracujących ze szkołą (np. stażystów, wolontariuszy, praktykantów).

2.     Pracownik szkoły w kontakcie z uczniami:

1)     odnosi się do ucznia z szacunkiem;

2)     wysłuchuje uczniów i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;

3)     nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja (np. ostrzeżenie, zdyscyplinowanie);

4)     nie ujawnia drażliwych informacji o uczniu osobom do tego nieuprawnionym.

3.     Decyzje dotyczące ucznia powinny brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych uczniów.

4.     Uczeń ma prawo do prywatności. Odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione.

5.     Pracownik szkoły zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku
z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów uczniów.

6.     Pracownik szkoły nie może utrwalać wizerunków uczniów w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli opiekun ucznia nie wyraził na to zgody.

§ 4.

1.     Każde, przemocowe zachowanie wobec ucznia jest niedozwolone.

2.     Niedozwolone zachowania to:

1)     popychanie, bicie, upokarzanie, obrażanie, itp.;

2)     dotykanie w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany;

3)     zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny - używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

4)     nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych obejmuje
to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych
i pornograficznych bez względu na ich formę.

5)     utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.

6)     proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności dzieci.

7)     przyjmowanie pieniędzy lub prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.

3.     Pracownik, który ma świadomość, iż uczeń doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z uczniem, wykazując zrozumienie i wyczucie.

4.     Kontakt fizyczny z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

5.     W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z uczniem.
Do sytuacji takich zaliczyć można:

1)     pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych (jeśli wymaga tego niepełnosprawność i uczeń/ jego opiekun wyrazi zgodę);

2)     pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w innych czynnościach np. w spożywaniu posiłków,
w poruszaniu się po szkole;

3)     pomoc dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w czynnościach pielęgnacyjnych
 i higienicznych;

4)      kontakt fizyczny w sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu małoletniemu np. asekuracja przy wykonywaniu ćwiczeń na lekcji wychowania fizycznego, udzielenie pierwszej pomocy;

5)      kontakt fizyczny w innych sytuacjach na wyraźną prośbę małoletniego np. przytulenie.

6.     Niedopuszczalne jest również spanie pracownika w jednym łóżku lub pokoju z uczniem podczas wycieczek szkolnych.

§ 5.

1.     Kontakt poza godzinami pracy z uczniami jest co do zasady zabroniony.

2.     Nie wolno zapraszać uczniów do swojego miejsca zamieszkania. Spotkania z uczniem lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie szkoły.

3.     Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem, opiekunem lub też nauczycielem poza godzinami pracy szkoły, dozwolone są środki:

1)     służbowy lub prywatny telefon;

2)     dziennik elektroniczny.

4.     Jeśli pracownik musi spotkać się z uczniem poza godzinami pracy szkoły, wymagane jest poinformowanie o tym fakcie dyrekcję, a opiekun musi wyrazić na taki kontakt zgodę.

5.     W przypadku, gdy pracownika łączą z uczniem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania
w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów, opiekunów i pracowników.

6.     Pracownik powinien mieć świadomość, iż jego aktywność w sieci mogą obserwować dzieci i ich rodzice/opiekunowie, jeśli profil jest publicznie dostępny.

7.     Podczas aktywności w Internecie nie wolno  nawiązywać kontaktów z uczniami/uczennicami poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

§ 6.

1.   Zasady ochrony wizerunku dziecka:

1)     Pracownicy szkoły uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku ucznia.

2)     Pracownikowi szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.

3)     Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

4)     Podczas przyjmowania małoletniego do placówki opiekunowie małoletniego podpisują dokument,
w którym wyrażają zgodę/nie wyrażają zgody  na rejestrowanie i przetwarzanie wizerunku ucznia
w związku z uczestnictwem w różnych przedsięwzięciach organizowanych w zakresie działalności statutowej Szkoły Podstawowej w Przerośli.

5)     Podczas przyjmowania małoletniego do placówki opiekunowie małoletniego podpisują dokument,
w którym wyrażają zgodę/nie wyrażają zgody  na wykorzystanie danych osobowych dziecka
w zakresie: imienia i nazwiska, wizerunku oraz informacji  o wynikach w edukacji w celach informacyjnych/promocyjnych Szkoły poprzez zamieszczenie na stronie internetowej placówki, profilu FB placówki, tablicach ściennych, broszurach, folderach.

6)     Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

2.   Wszystkie podmioty zewnętrzne (w związku z udziałem dziecka w wydarzeniu organizowanym przez nie), które chcą upublicznić wizerunek dziecka na swoich stronach internetowych lub portalach społecznościowych są zobowiązane do uzyskania pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

Rozdział III

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi

§ 7.

1.   Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest postępowanie z szacunkiem, przy uwzględnianiu godności i potrzeb wszystkich małoletnich. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec innego małoletniego w jakiejkolwiek formie.

2.   Uczniom nie wolno:

1)      używać przemocy, znęcać się nad uczniami słabszymi, używać wulgarnego, obraźliwego języka;

2)      wzajemnie się zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać;

3)     krzyczeć na innych małoletnich;

4)      używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag;

5)      nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej;

6)     wykorzystywać wobec innych uczniów przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

7)     utrwalać wizerunku innych uczniów (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w sytuacji, gdy nie wyrazili oni na to zgody i w sytuacjach, które mogą ich zawstydzić
lub obrazić.

8)     proponować innym alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, a także używać ich w obecności innych uczniów.

3.   Uczniowie powinni szanować prawo innych uczniów do prywatności.

 

Rozdział IV

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie

§ 8.

1.     Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu w czasie zajęć lekcyjnych oraz podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie
dla ich prawidłowego rozwoju.

2.     Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych:

1)     Uczniowie nie mają dostępu do sieci szkolnej na swoich urządzeniach elektronicznych;

2)     W czasie pobytu w szkole uczniowie nie korzystają ze smartfonów i innych urządzeń elektronicznych; wyjątek stanowi potrzeba kontaktu dziecka z rodzicem/opiekunem
lub wykorzystanie takiego urządzenia w procesie dydaktycznym pod nadzorem nauczyciela.

3)     Szkoła zapewnia personelowi i uczniom możliwość korzystania z Internetu w czasie trwania zajęć z wykorzystaniem szkolnego sprzętu;

4)      Sieć szkolna objęta jest usługą  bezpieczeństwa teleinformatycznego świadczoną przez OSE. Obejmuje ona  ochronę przed szkodliwym oprogramowaniem, monitorowanie zagrożeń
i bezpieczeństwa sieciowego, promowanie zasad bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych.

5)     W szkole wyznaczony jest administrator sieci OSE będący Technicznym reprezentantem szkoły, który jest upoważniony przez dyrektora szkoły do kontaktów z operatorem OSE w sprawach technicznych.

6)     Podczas zajęć z wykorzystaniem Internetu nad bezpieczeństwem uczniów czuwa nauczyciel prowadzący zajęcia.

7)     W ramach zajęć z wychowawcą, na lekcjach informatyki/zajęciach komputerowych przeprowadza się z uczniami warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu (przynajmniej raz w roku szkolnym).

Rozdział V

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia

§ 9.

1.     Pracownicy szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę
 na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.

2.     W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Szkoły podejmują rozmowę
z rodzicami, przekazując informację na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

3.     Pracownicy szkoły monitorują sytuację i dobrostan ucznia.

Rozdział VI

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia/posiadania informacji o krzywdzeniu

§ 10.

1.     W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji pedagogowi lub dyrektorowi szkoły.

2.     Informacja o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego jest przekazywana w formie notatki służbowej.

3.      W szkole prowadzi się rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia małoletnich stanowiący załącznik nr 3.

 

§ 11.

1.     Pedagog/dyrektor wzywa opiekunów małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu krzywdzenia.

2.     Pedagog/dyrektor powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej małoletniego na podstawie rozmów z nim, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz plan pomocy małoletniemu.

3.     Plan pomocy powinien zawierać wskazania dotyczące:

1)     podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;

2)     wsparcia jakie szkoła zapewni małoletniemu;

3)     skierowania  małoletniego  do  specjalistycznej  placówki  pomocy  dziecku,  jeżeli istnieje taka potrzeba.

§ 12.

1.     W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i  psychicznego) dyrektor Szkoły powołuje Zespół Interwencyjny, w skład którego wchodzą pedagog, pedagog specjalny, psycholog, wychowawca, dyrektor lub wicedyrektor oraz inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako Zespół Interwencyjny).

2.     Zespół Interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.

3.     W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie Zespołu jest obligatoryjne. Zespół Interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia  w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

§ 13.

1.     Plan pomocy małoletniemu jest przedstawiany przez pedagoga/dyrektora opiekunom  z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

2.     Pedagog/dyrektor informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” –
w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

3.     Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga/psychologa dyrektor placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego - wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

4.     W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów małoletniego na piśmie.

§ 14.

1.      W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia ucznia należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 4.

2.     Kartę załącza się do teczki małoletniego znajdującej się w gabinecie pedagoga/dyrektora szkoły.

Rozdział VII

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

§ 15.

1.     Dyrektor Szkoły tworzy grupę wsparcia dla pokrzywdzonego ucznia.

2.     W skład grupy każdorazowo wchodzi wychowawca oddziału, psycholog szkolny, pedagog szkolny, pedagog specjalny.

3.     Grupa wsparcia ustala sposób i formy pomocy uczniowi.

4.     Grupa wsparcia tworzy Indywidualny Plan Działania, który stanowi dokument zapisany
i przechowywany w aktach ucznia.

5.     IPD  zawiera  przede  wszystkim  informację o  podjętych działaniach,  plan spotkań 
ze specjalistami/opiekunami/nauczycielami oraz przypuszczalny czas trwania wsparcia.

6.     Wnioski ze spotkań z pedagogiem i psychologiem szkolnym stanowią dane wrażliwe uczniów i nie są dołączane do Indywidualnego Planu Działania. Wyjątek stanowi sytuacja zagrożenia życia lub zdrowia ucznia.

Rozdział VIII

Procedury określające działanie „NIEBIESKIEJ KARTY”

§ 16.

1.     Głównym celem „Niebieskiej Karty” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez szkołę, jak również tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.

2.     Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w Szkole przyjdzie uczeń i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc pracownik ten powinien wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”. Każde powzięcie informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.

3.     Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego.

4.     Procedura „Niebieskiej Karty” stanowi oddzielny dokument Szkoły Podstawowej w Przerośli.

Rozdział IX

Zasady i sposób udostępniania standardów rodzicom/opiekunom prawnym oraz małoletnim

§ 17.

1.      „Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Przerośli” to dokument ogólnodostępny dla personelu szkoły, partnerów współpracujących ze szkołą, uczniów oraz ich opiekunów.

2.     Dokument publikowany jest na stronie internetowej szkoły, a także dostępny jest w bibliotece szkolnej, pokoju nauczycielskim, sekretariacie.

3.     Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z opiekunami w danym roku szkolnym (chyba,
że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się
po wprowadzeniu zmian).

4.      Informacja o dokumencie i jego dostępności zostaje przekazana opiekunom poprzez dziennik elektroniczny.

5.     Wychowawcy na zajęciach z wychowawcą zapoznają uczniów ze Standardami oraz omawiają
je w taki sposób, aby uczniowie mogli je zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

 

Rozdział X

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów oraz zakres i kompetencje osób odpowiedzialnych za przygotowanie pracowników szkoły do stosowania standardów

§ 18.

1.     Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.

2.     Dyrektor Szkoły wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.

3.     Osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń
 i proponowanych zmian.

4.      Osoba odpowiedzialna za realizację standardów zobowiązana jest do przeprowadzania wśród pracowników szkoły (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszego dokumentu.

5.     Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna opracowuje wypełnione ankiety oraz sporządza z nich raport, który przedstawia dyrektorowi szkoły.

6.     W ankiecie pracownicy szkoły mogą proponować zmiany standardów oraz wskazywać obszary ich naruszenia w szkole.

7.      Dokonując monitoringu standardów, dyrektor szkoły może wyznaczyć osobę do przeprowadzenia ankiety wśród uczniów, dotyczącej świadomości małoletnich z form pomocy realizowanych przez szkołę. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 6.

8.     Osoba odpowiedzialna za realizację standardów może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna,
 że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji standardów bądź pozwoli na szybsze reagowanie
w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.

9.     W razie konieczności opracowuje zmiany w obowiązujących Standardach i daje je do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły.

10.  Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły nowe brzmienie dokumentu.

Rozdział XI

Informacje końcowe

§ 19.

1.     Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

2.      Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników szkoły, uczniów i ich opiekunów,
w szczególności poprzez zamieszczenie dokumentu na stronie internetowej szkoły, jak również poinformowanie rodziców uczniów za pośrednictwem dziennika elektronicznego, poinformowanie uczniów przez wychowawców na zajęciach z wychowawcą oraz poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w SP w Przerośli.

3.     Instytucje udzielające wsparcia:

LOKALNE:

1.Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przerośli, Kierownik GOPS, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Przerośli - tel. 87 555 93 50,  email: gops@przerosl.eu;  godz. przyjęć: poniedziałek - wtorek - 8:00 -16:00, środa - piątek - 8:00 - 18:00

2. Posterunek Policji w Filipowie - tel. 47 714 71 20, Kierownik Posterunku Policji w Filipowie: aspirant sztabowy Grzegorz Jóźwik tel. kom. 606 619 567 , dyżuruje w każdy poniedziałek              w godzinach 10.00- 14.00. Dzielnicowy miejscowości  i gminy Przerośl: młodszy aspirant  Rafał Domański kom. 885 997 251.

3. Ośrodek Zdrowia w Przerośli ul. Suwalska 2 16-427 Przerośl - tel. 87 569 10 69, czynny codziennie od godz. 8:00 do 18:00.

 

 

REJONOWE:

1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach. ul. Świerkowa 60, 16-400 Suwałki, tel.
87 565 92 81, Fax: 87 565 92 84 e-mail: pcpr@powiat.suwalski.pl. Godziny pracy: poniedziałek - piątek 7.30 - 15.30

2. Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Suwałkach, ul. Świerkowa 60, 16-400 Suwałki Tel. 087/565 92 82 Email: interwencja@powiat.suwalski.pl Godziny przyjęć: 7.30-15.30 /informacja, możliwość umówienia się/

3. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, ul. Nowomiejska 10, 16-400 Suwałki, tel. 87 566-41-49, 87 567-00-67, e-mail  www.poradnia.suwalki.pl, sekretariat@ppp.suwalki.eu ; dostępność dni           i godziny: poniedziałek 15.00-16.00, 16.00-18.00, środa 08.00-09.00, 11.00-12.00, czwartek 14.00-18.00.

4. Poradnia Psychologiczna dla Dzieci i Młodzieży, ul. Szpitalna 62, 16-400 Suwałki  tel. 508-280-652, 87 562-64-72, e-mail  spspzoz.pl , sekretariat@spspzoz.pl , dostępność dni  i godziny: poniedziałek - wtorek 09.00-20.00 środa 08.00-16.00, czwartek  08.00-17.00, piątek 08.00-14.00.

KRAJOWE:

1.Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży - 116 111, całkowicie bezpłatny, czynny codziennie od godziny 12.00 do 2.00 w nocy, wiadomość przez stronę www.116111.pl możesz przesłać całą dobę.

2.. Niebieska linia Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" Tel. 800-12- 00-02 czynny całą dobę e-mail: info@niebieskalinia.org

3. Biuro Rzecznika Praw Dziecka? ul. Chocimska 6, 00-791 Warszawa, telefon zaufania: 800 12 12 12. Telefon jest bezpłatny i jest czynny od poniedziałku do piątku od godziny 8:15 do 20:00 (połączenie bezpłatne). Jeśli zadzwonisz tam w godzinach nocnych i zostawisz informację o sobie
i swój numer - konsultanci do Ciebie oddzwonią. Adres poczty elektronicznej:? rpd@brpd.gov.pl

4. Kryzysowy Telefon Zaufania Kryzysowy Telefon Zaufania - dla osób w kryzysie emocjonalnym Tel. 116 123 Codziennie od 14.00 do 22.00!Numer jest bezpłatny.

5. Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci -  tel. 800 100 100. Telefon dostępny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 - 15:00. Pomoc dla dorosłych
w sprawach dzieci.

 

Załącznik nr 1
                                                                                                                   do Standardów Ochrony Małoletnich
                                                                                                                     w Szkole Podstawowej w Przerośli

 

 

Oświadczenie o znajomości i przestrzeganiu zasad zawartych
w Standardach Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Przerośli

 

 

 

Ja, ...................................................................... oświadczam, że zapoznałam/-em się
ze Standardami Ochrony Małoletnich  obowiązującymi w Szkole Podstawowej
w Przerośli
i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

 

 

                                                                                                                                 …….....................................

                                                                                                                                         czytelny podpis

…………………………..

        miejscowość, data

 

 

                                                                                                                                         Załącznik nr 2
                                                                                                                   do Standardów Ochrony Małoletnich
                                                                                                                     w Szkole Podstawowej w Przerośli

 

Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania

podstawowych zasad ochrony dzieci

 

 

 

Ja,...................................................................... nr PESEL .................................oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności
i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

 

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi
w Szkole Podstawowej w Przerośli i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

 

 

                                                                                                                                 …….....................................

                                                                                                                                              czytelny  podpis

…………………………..

        miejscowość, data

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                     Załącznik nr 3 
                                                                                                                                                                                                                           do Standardów Ochrony Małoletnich
                                                                                                                                                                                                                              w Szkole Podstawowej w Przerośli                            

Rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia małoletnich

 

Lp.

 

Imię i nazwisko osoby pokrzywdzonej

 

Godzina         i data zdarzenia

 

Miejsce
 i rodzaj zdarzenia

 

Liczba osób biorących udział
w zdarzeniu

 

Osoba zgłaszająca zdarzenie

 

Imiona
 i nazwiska opiekunów prawnych

 

Podjęte działania

 

Podpis Dyrektora

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                               Załącznik nr 4
                                                                                                                                                                                                                           do Standardów Ochrony Małoletnich
                                                                                                                                                                                                                            w Szkole Podstawowej w Przerośli

Karta interwencji

 

1.     Imię i nazwisko dziecka

 

2.     Przyczyna interwencji

 

 

3.     Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

 

 

4.     Opis działań podjętych przez pedagoga/psychologa

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.     Spotkania z opiekunami dziecka

Data

Opis spotkania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.     Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

 

 

• zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,

• wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,

• inny rodzaj interwencji. Jaki?

7.     Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji

 

 

 

 

 

 

 

 

8.     Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała informację o wynikach/działania placówki/działania rodziców

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                  Załącznik nr 5                                                                                                                                                                                                                      do Standardów Ochrony Małoletnich                                                                                                                                                                                                   w Szkole Podstawowej w Przerośli

 

Monitoring standardów – ankieta dla pracowników szkoły

 

Lp.

 

Pytanie

 

Odpowiedź

Tak

Nie

1.      

Czy zna Pani/Pan standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem

obowiązujące w naszej szkole?

 

 

 

2.      

Czy potrafi Pani/Pan rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

 

3.      

Czy wie Pani/Pan, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

 

4.      

Czy zdarzyło się Pani/Panu zaobserwować naruszenie zasad zawartych
w standardach ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika?

 

 

5.

 

 

 

 

Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

Czy podjęła Pani/podjął Pan jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

Czy ma Pani/Pan uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w szkole ? (odpowiedź opisowa)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                  Załącznik nr 6                                                                                                                                                                                                                      do Standardów Ochrony Małoletnich                                                                                                                                                                                                   w Szkole Podstawowej w Przerośli

 

Monitoring standardów – ankieta dla uczniów

 

Lp.

Pytanie

Odpowiedź

Tak

Nie

1.      

Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej szkole?

 

 

2.      

Czy w sytuacji doświadczenia przemocy/krzywdy wiesz do kogo możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc?

 

 

3.      

Czy doświadczyłeś/-aś przemocy/krzywdy w szkole?

 

 

4.      

Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy?

 

 

5.      

Czy byłaś/-eś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś innego? (Jeżeli tak, opisz poniżej tabeli jak zareagowałeś/zareagowałaś?)

 

 

 

 

 

 

 

 

6.      

Czy w Twojej klasie istnieje problem przemocy lub agresji? Jeżeli tak,
 to na czym ona polega?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.      

Czy masz propozycje poprawy obowiązujących standardów? Jeżeli tak,
to jakie?