Licentia poetica – podsumowanie projektu w klasach III Gimnazjum
W I półroczu roku szkolnego klasy III a i b Gimnazjum realizowały projekt pod hasłem „Licentia poetica – przekraczanie normy językowej we współczesnych polskich piosenkach lub pieśniach religijnych”. Efekty grupowej pracy uczniowie zaprezentowali na lekcjach języka polskiego w ostatnim dniu przed feriami.
Licentia poetica to wyrażenie oznaczające swobodę poetycką dopuszczającą odstępstwa od norm językowych, reguł formalnych lub wierności w opisie faktów (Słownik języka polskiego). Uczniowie, samodzielnie decydując o tym, który rodzaj utworów poddadzą analizie, mieli za zadanie „wyłapać” i omówić przykłady „sprzeniewierzenia się” normom, obowiązującym we współczesnej polszczyźnie. Próbowaliśmy również ustalić intencje twórcy i powody naruszenia reguł.
Celem zadania było uwrażliwienie uczniów na zagadnienia poprawności językowej i poszerzenie wiedzy w tym zakresie. Mamy z tym niestety niemałe problemy, a świadczą o tym m.in. niezadowalające noty, jakie za poprawność językową w pisemnych formach wypowiedzi otrzymują gimnazjaliści. Mam nadzieję, że m.in. dzięki takim zadaniom nasi uczniowie już zawsze będą kontynuować (a nie kontynuować dalej), cofać się (nie cofać się do tyłu), włączać (nie włanczać), opierać się na faktach (nie faktach autentycznych) i wykorzystają tę (nie tą) wiedzę, a w każdym razie (nie w każdym bądź razie) życzę tego i im, i sobie!
infor.: A. Małachowska